Zes jaar na de introductie van de Shoei de GT-Air is deze
opgevolgd door de GT-Air II. De populaire helm heeft een flink aantal
aanpassingen gekregen waaronder een ander design, een langer
zonnevizier, andere ventilatie en de helm is nu ook voorbereid voor het
SRL-2 communicatiesysteem.
De veranderingen die de GT-Air 2 heeft gekregen ten opzichte van zijn
voorganger maken de helm nét iets beter. Vooral de betere ventilatie,
het langere zonnevizier en de verbeterde aerodynamica dragen hier hun
steentje aan bij. De helm is voorbereid voor het SRL-2
communicatiesysteem, dit zorgt ervoor dat dit systeem netjes is
weggewerkt in de helm en een minimale invloed heeft op de aerodynamica.
De helm is stiller dan zijn voorganger en voelt stabieler aan op hogere
snelheden.
Veiligheid
Verschillende lagen gemaakt van hoogwaardige glasvezel composiet maken
de buitenschaal van de GT-Air II. De AIM (Advanced Integrated Matrix),
multilayer constructie zorgt er voor dat de helm naast veilig ook
relatief licht is, een maat M weegt net 1500 gram. De wangkussens van de
helm kunnen door middel van het Emergency Quick Release System in geval
van een ongeval eenvoudig van onderaf verwijderd worden waardoor de
helm makkelijker van het hoofd genomen kan worden en extra letsel
bespaard blijft.
Verder is de GT-Air 2 uitgevoerd met een metalen ratelsluiting die iets
verder naar voren is geplaatst ten opzichte dan die van zijn voorganger.
Comfort
Het zonnevizier van de GT-Air II is 5 mm langer geworden waardoor deze
lager aansluit, de bediening gaat door middel van een schuif bij je
linkeroor. Dit gaat eenvoudig zonder bijgeluiden en het voelt solide
aan. Het vizier heeft een tochtstand gekregen. De laatste stap voordat
deze sluit heeft een opening van ongeveer een centimeter. Het vizier is
voorzien van een Pinlock Evo, deze voorkomt dat de helm beslaat.
De frisse lucht komt voor de voorzijde van de helm naar binnen en op het
voorhoofd. Aan de achterzijde is een ‘uitgang’, deze was bij de eerste
variant van de GT-Air nog af te sluiten maar staat nu altijd open. Aan
de onderzijde van de kin is er een zogenaamde chin curtain geplaatst.
Deze voorkomt tocht en zorgt er voor dat de helm stiller is.
Rijden
Door de personal fitting sluit de helm rondom het hoofd goed aan en zijn
er geen drukpunten waarneembaar. De stabiliteit is erg goed en dit is
ook zo op hogere snelheden. Het zonnevizier is erg handig maar als het
vochtig of koud is wil deze nog wel eens beslaan als hij in de omhoog
geschoven stand zit. Als je het zonnevizier naar beneden hebt geschoven
en het vizier even op de tocht stand zet ontwasemt deze snel. Het zicht
is goed, het vizier geeft geen vervormd beeld en is breed genoeg. Het
vizier sluit goed aan in de gesloten stand en de helm tocht daardoor
niet, dit komt doordat het raster het vizier na de laatste stand door
middel van een veer naar binnen trekt. Nadeel hiervan is wel dat de
eerste trap van het vizier wat zwaar open gaat.
De luchtinlaten op de kin en op het voorhoofd zijn met handschoenen goed
te bedienen en geven veel frisse lucht. Vooral de bovenste ventilatie
is goed waarneembaar. De ventilatie is meer dan voldoende zolang je aan
het rijden bent, als het tempo minder is en dus minder rijwind aanwezig
is dan is de helm wel warm te noemen. De chin curtain kan eenvoudig uit
de helm gehaald worden, dit zorgt wel dat er iets meer geluid in de helm
is maar de frisse wind is dan wel erg prettig.
SRL-2 communicatiesysteem (los verkrijgbaar)
Shoei heeft samen
met Sena het SRL-2 communicatiesysteem ontwikkeld. De SRL-2 heeft
dezelfde specificaties als de Sena 20S. Het systeem is speciaal
ontworpen voor de GT-Air 2 en is daardoor heel goed weggewerkt op en in
de helm.